tisdag 19 oktober 2010

Flygteknik 2010

Kom hem från Stockholm och Flygteknik 2010 för några timmar sen. Två dagar flygteknikkonferens har fyllt huvudet med idéer och inspiration.

Bra: mycket spännande händer! En brittisk professor berättade om biobränsle från alger - sånt tycker jag vi borde satsa mer och då framförallt "på riktigt" för att visa att det är ekonomi i det. Fantastiskt kul att träffa experter och få chans att prata och fråga i pauserna. Ganska få deltagare (300) gjorde att man kunde få åtminstone lite överblick.

Sämre: hög medelålder. Lite för lite fokus på UAV:er tyckte jag.

Man kanske skulle dra igång nåt projekt och bygga UAV:er?

3 kommentarer:

  1. Jaha, vad är det då, UAVer???

    SvaraRadera
  2. Oj, Unmanned Aerial Vehicle står det för. Drönare allmänt kallat i media.

    Projektet jag arbetar med, MIDCAS, handlar om att låta UAV:er flyga i civilt luftrum. Till skillnad mot hur det funkar idag, när de bara får flyga i avlyst luftrum där ingen annan får flyga.

    När UAV:er kan flyga överallt tror "alla" att i princip hela flygindustrin kommer gå över till obemannat, med fraktflyg först ut.

    SvaraRadera