En stylad, trendig, modediskborste?
Varför säger man att en diskborste är designad, när den mer vågad i formgivningen och färgsättningen, och har ett kitschigt klistermärke på sig?
Design är formgivning – ett neutralt ord. Allt skapat av människor är formgivet, alltså designat. Att säga att en diskborste inte är designad är tokigt; du har med största säkerhet inte hittat den i urskogen utvuxen ur en ek. Nej, en stylad, trendig, modediskborste är en mer träffande beskrivning av vad det handlar om.
Jag lyssnade nyss på vetenskapsradion, där de pratade om design. Det var några studenter från någon nybildad högskola som arbetat med design. Slutsatsen var att det säljs mycket skräp i som inte fyller sin funktion. Jag håller verkligen med! Det är inte klokt vad mycket dåliga prylar det säljs. Att köpa det mesta ur tiokronorslådorna på ICAväst är som att köpa soptuneinnehåll. (Fast deras tillbringare var bra, en sån köpte jag)
Så kommer här dagens spaning och affärsidé:
Gör en Apple!
Bygg riktigt bra enkla grejer som gör det folk tror att de ska göra, och inget mer. Det kan vara egensinnigt formgivet, det kan vara blått eller grönt eller stramt ”nordiskt”. Men dessa grejer måste också klara ett test; de måste användas av vanligt folk som ska ge kommentarer.
Vad händer om man gör så med en teve? Eller en betalterminal på ICA? Eller, dagens mardrömmar; digitalteveboxarna?
Min teori är att det finns ett utrymme för ett Apple i varje bransch idag. Ett teve-apple, med teveapparater som funkar så som en teve ska funka – man sätter på den, tittar och sen stänger man av den. Ett betalterminal-apple där det inte spelar någon roll åt vilket håll man drar magnetremsan och där man sen drar tummen över en skanner för att godkänna köpet. Ett mobiltelefon-apple med mobiler med mindre knappar, men mer prat och sms, vilket är vad man gör med en telefon (kommunicerar alltså, kamera är gränsfall). Digitalteveboxarna tänker jag inte ens nämna.
Den röda tråden är; funktionen styr designen. En funktion, gör den bra. Anpassa designen till människor, inte tvärt om. Varför ska jag aktivt behöva klicka på en knapp där det står ”spara” i Word? Analogin för Word bör väl vara ett papper; om jag tar upp ett papper och skriver på det behöver jag inte klicka på ”spara” för att det skrivna ska finnas kvar nästa gång jag tittar på det.
Om man skapar ett varumärke vars produkter står för enkelhet och användbarhet, finns det en stor marknad. Produkter som man kan ta upp och börja använda direkt, utan att ens fundera på var man lade manualen, måste i längden ha en enorm fördel i ett kapitalistiskt samhälle.
Det är inte en stylad, trendig, modediskborste jag vill ha. Det är en diskborste som diskar bra och ligger bra i handen.
Linköping på bloggkartan.se.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home